waarom hollanders zo graag op vakantie gaan en de wereld rondreizen

waarom hollanders zo graag op vakantie gaan en de wereld rondreizen

Reisdrang zit in onze genen

De behoefte om te reizen zit diep geworteld in de Nederlandse cultuur. Al sinds de Gouden Eeuw verkennen Hollanders de wereld, toen nog met zeilschepen en handelsmissies. Tegenwoordig pakken we liever het vliegtuig, stappen we in de auto of boeken we een cruise om nieuwe plekken te ontdekken. Deze drang naar avontuur, vrijheid en nieuwe ervaringen is onverminderd sterk gebleven.

Waarom we blijven reizen

We reizen omdat het voelt als ontsnappen. Even weg uit de dagelijkse sleur, het grijze weer en de drukte van werk en verplichtingen. De zon opzoeken in Spanje, cultuur proeven in Japan of wandelen door de Alpen: vakantie geeft ons nieuwe energie. Voor velen is reizen niet alleen ontspanning, maar ook een manier om onszelf opnieuw te ontdekken.

Reizen als levensstijl

Nederlanders hebben van reizen vaak een levensstijl gemaakt. Het is niet ongebruikelijk dat iemand meerdere keren per jaar een vakantie boekt, van citytrips tot verre reizen. De digitalisering heeft hier ook aan bijgedragen: met een paar klikken is een bestemming geboekt en staan de koffers al bijna klaar.

Het online hotel: een digitale plek van vertrek en terugkeer

In een tijd waarin fysieke grenzen vervagen en we steeds vaker online leven, zoeken we ook online naar vakantie-inspiratie, boekingsopties en ervaringen van anderen. Wat we het 'online hotel' noemen, is eigenlijk de verzamelplek geworden van alle plannen, herinneringen en tips rondom reizen. Hier begint ons avontuur - met research, het vergelijken van hotels of het kiezen van de juiste bestemming - en hier komen we ook weer terug, om onze ervaringen te delen.

Komen en gaan

Reizen is voor de Nederlander een cyclus van komen en gaan. We vertrekken met een doel en keren terug met verhalen. Die verhalen delen we met anderen, vaak online via blogs, sociale media of reviewsites. Zo ontstaat er een digitale gemeenschap van reizigers die elkaar inspireert, adviseert en doet dromen van nieuwe avonturen.

Welke rol speelt identiteit?

Reizen is ook een manier geworden om onze identiteit vorm te geven. Op social media laten we graag zien waar we zijn geweest en wat we hebben meegemaakt. Onze vakantiealbums staan niet meer in de kast, maar op Instagram en Facebook. Reizen bepaalt wie we zijn, of in elk geval hoe we gezien willen worden.

De toekomst van Hollands reislust

Zolang vrijheid van bewegen mogelijk is, zal de Hollander blijven reizen. De werelddelen voelen steeds dichterbij door snellere verbindingen, goedkopere tickets en digitale hulpmiddelen. Ons 'online hotel' zal ook blijven groeien, met ieder reisverhaal als een nieuwe kamer in een eindeloos groot complex van herinneringen en toekomstplannen.